Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@23:13:15 GMT

پایتخت۶ به جای پایان بندی، سرهم بندی شد

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۱۲۶۰

پایتخت۶ به جای پایان بندی، سرهم بندی شد

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، در حالی که مخاطبان سریال پایتخت انتظار داشتند، ادامه پایتخت۶ را تماشا کنند، با سریالی مواجه شدند که داستان مشخصی نداشت و در آن از جذابیت و طنز قسمت‌های قبلی این اثر خبری نبود. سیروس مقدم کارگردان این سریال در برنامه سریالیست بدون آن‌که به انتقادها پاسخ بدهد گفت: به اعتقاد من کسی که ۶ فصل با پایتخت همراه بوده به جز پایتخت ۱، این دو قسمت را پایتختی‌ترین پایتختی می داند که ما کار کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شوخی‌های سریال کمتر از میزان مورد انتظار بود

فرهاد خالدی، منتقد سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به دو قسمت پخش‌شده پایتخت۶ در روزهای آخر اسفند گفت: شوخی های سریال کمتر از میزان مورد انتظار بود و نتوانست آنچنان که باید از مخاطب خنده بگیرد.

وی افزود: به نظرم دو قسمت پایانی فصل ششم پایتخت، بیشتر از آنکه پایان بندی این فصل باشد، بخشی کاملا مستقل بود که نمی توانست ارتباط چندانی با قصه و شخصیت های این فصل داشته باشد. این که قصه یک سال بعد از حوادث قبلی اتفاق می‌افتد باعث تغییر و تحول اساسی در قصه شخصیت‌ها و حتی فضای حاکم بر سریال شده بود. به طوری که می‌توان گفت دو قسمت پخش شده در آخرین روزهای سال ۱۳۹۹ بیشتر شبیه فیلم تلویزیونی مستقلی بود که اساسا نمی‌توانست ارتباط ماهوی مناسبی با فصل ششم برقرار کند.

کمبود کمدی موقعیت

خالدی با اشاره به تمرکز فیلمنامه این دو قسمت با تبعات ناشی از شیوع کرونا گفت: فیلمنامه سعی داشت احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو شوخی های سریال کمتر از میزان مورد انتظار بود و نتوانست آنچنان که باید از مخاطب خنده بگیرد. این ضعفی است که پس از درگذشت زنده یاد خشایار الوند در فیلمنامه پایتخت به چشم می آید و سریال بیش از آن که از کمدی موقعیت برخوردار باشد تلاش دارد از خلال دیالوگ های رد و بدل شده میان شخصیت هایی نظیر نقی و ارسطو مخاطب را با خود همراه کند. بدیهی است در چنین شرایطی حتی انجام تغییرات در ویژگی های فیزیکی و چهره پردازی کاراکترهای سریال، کمک چندانی به ایجاد تغییرات مثبت در روند سریال نمی کند.

کاش قصه با ازدواج رحمت و فهیمه دنبال می‌شد

این منتقد ویژگی دست بی اختیار بهبود با بازی مهران احمدی و اتفاقات ناشی از آن را دافعه‌برانگیز و از نقاط ضعف فصل ششم دانست و توضیح داد: شاید به همین خاطر است که گروه پایتخت قید حضور دوباره ی بهبود در این دو قسمت پایانی را زد و ترجیح داد قصه پایتخت را بدون این شخصیت پیش ببرد. این نکته باز هم به ضعف‌های آشکار در فیلمنامه  پایتخت۶ مربوط می‌شود و و برنامه ریزی هایی که اشتباه از آب در آمده اند. شاید اگر در پایتخت۶ بازگشت شخصیت بهبود اتفاق نمی افتاد و قصه با ازدواج شخصیت رحمت (هومن حاجی عبداللهی) و فهیمه (نسرین نصرتی) دنبال می‌شد هم دوز (سهم) طنز سریال بالا می رفت هم شخصیت بانمکی مثل رحمت اینچنین به حاشیه نمی رفت. شخصیتی که حالا با وصله ناجوری مثل سه قلوها گویی حضوری تحمیلی در پایتخت دارد.

وی افزود:  این دو قسمت هیچ فایده‌ای که نداشته باشد حداقل فرصت‌سازی و ریل‌گذاری فصل هفتم پایتخت را انجام داده است. قضیه آشنایی ارسطو با دختری دیگر و ازدواجی احتمالی که می تواند قصه فصل هفتم را سر و شکلی دیگر بخشد، نشان می‌دهد که به احتمال فراوان شاهد تولید و نمایش فصل بعدی پایتخت نیز خواهیم بود. سریالی که معتقدم اگر از فیلمنامه‌ای منسجم و حساب شده بهره‌مند باشد، همچنان پتانسیل جذب و جلب نظر مساعد مخاطبان را دارد.  

پایتخت۶ به جای پایان بندی، سرهم بندی شد

رضا صائمی، منتقد سینما و تلویزیون نیز در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت: دو قسمت آخر پایتخت۶ ساخته شد تا قصه ناتمام آن به سرانجام برسد اما به جای پایان بندی، سرهم بندی شد!...یک وصله پینه کردن شتاب زده که نه تداوم دراماتیک داشت نه موقعیت کمیک!...بیش از آنکه دو قسمت جا مانده از فصل قبل باشد دو قسمت منفصل از فصل قبل بود...با گریم و چهره پردازی های اغراق شده و کاریکاتوری که نه تنها شمایل کاراکترها (شخصیت‌ها) را تغییر داد که کارکرد آنها را هم عوض کرد و با شکستن راکورد (تداوم) شخصیت‌ها به رکود آنها انجامید. پایانی ول که به دل ننشست!

به کلیت پایتخت لطمه کیفی زدید

مازیار معاونی، عضو انجمن منتقدان سینمای ایران نیز خطاب به عوامل سریال پایتخت در اینستاگرامش نوشت: نه تنها بدهی خود را نپرداختید که بدهکارتر هم شدید. گفتند کرونا مانع اتمام فصل ششم شد، توضیحی که تنها می شد همان ناتمام ماندن سریال را با آن توجیه کرد و ضعف دراماتیک روایت را پوشش نمی داد. گفتند اتمام کار را به مردم بدهکاریم. یکسال زمان داشتند. در میانه بی ثباتی بر سر ساخت فصل هفتم یا اتمام فصل ششم گزینه کم هزینه تر و جمع و جورتر دوم را انتخاب کردند که ای کاش نمی کردند.

وی ادامه داد: این دو قسمت بی منطق، فاقد ساختار و فاقد پیوستگی دراماتیک چه بود؟ با این آش شور بدهی خود را پرداخت کردید؟ این پایان اصلا چه ربطی به پایتخت ششم پارسال داشت که بتواند پایان بندی آن تلقی شود؟ بودجه را هدر دادید که هیچ به کلیت پایتخت هم لطمه کیفی وارد کردید. خسته نباشید.

توضیحات سیروس مقدم درباره دو قسمت پایانی پایتخت۶

سیروس مقدم کارگردان سریال پایتخت با حضور در برنامه سریالیست درباره «پایتخت۶» گفت: من به مخاطبان قول دادم که دو قسمت پایتخت ۶ طلب شماست و ما برمی گردیم. اما این ویروس منحوس ادامه داشت تا اینکه با تعامل مدیران خوشبختانه کار را ساختیم.

وی اظهار داشت: اصلا امکان نداشت ما سال گذشته کار را تمام کنیم، چراکه قرار بود ما به یونان یا یک کشور اروپایی برویم. بخش لژیونری بهتاش و موفقیت او را ببینم. اما با شرایط کرونا سفرها با محدودیت‌ها افزایش پیدا کرد.

مقدم درباره دو قسمت پایانی توضیح داد: یک ماه تصویربرداری دو قسمت پایانی را داشتیم، به اعتقاد من کسی که ۶ فصل با پایتخت همراه بوده به جز پایتخت ۱ این دو قسمت، پایتختی‌ترین پایتختی بود که ما کار کردیم.

وی افزود: از نظر شخصیت‌هایی که در قصه وجود داشت، سلامت روابط، سادگی روابط، ایثار و از خود گذشتگی آدم‌ها به نفع همسایه، فامیل، دوست و همسر را در سریال داشتیم.

مقدم درباره سکانس زیر آب خانواده نقی معمولی عنوان کرد:برای اولین بار صحنه‌ای به صورت میدانی در یک خانه زیر آب فیلم برداری کردیم. ما می‌خواستیم ایجاد نوستالژی (خاطره) کنیم و خاطره خوشی از هما و نقی را به تصویر بکشیم.

کارگردان اغما درباره موفقیت پایتخت اظهار کرد:در چهل سال اخیر که سریال سازی به شکل‌های مختلفی کار شده است، شاید برای اولین بار بود که محوریت اصلی یک سریال خانواده است. در این خانواده همواره دوستی و آشتی برقرار نیست، اما نتیجه اش به دوستی ختم می‌شد.

یکی از سرگرمی‌های ایرانی‌های خارج از کشور

مقدم عنوان کرد: پایتخت یکی از سرگرمی‌های ایرانی‌های خارج از کشور است و در بین دوستان شنیدم که پیگیر سریال پایتخت هستند.واقعیت این است که پایتخت را به همین راحتی مردم می‌بینند؛ دوستان و دشمنان قضاوت می‌کنند حتی حرف‌های دشمنان شبیه حرف‌های دوستان می‌شود و حتی برعکس آن هم اتفاق می‌افتد.

مقدم عنوان کرد:ساخت سریال‌های دنباله دار خیلی سخت است، جمع کردن یک تیم، تکراری نبودن فیلم نامه بسیار مهم است. ما همیشه به دنبال قصه‌های جدید هستیم و این برند با تدبیر مدیران و تلاش تیم سازنده و درک بالای مردم قوام پیدا کرده است، اگر این سه رکن همچنان کنار هم بمانند پایتخت‌های ۷،۸،۹ و.. هم ساخته می‌شود.

برنامه «سریالیست» که به نظرسنجی سریال‌های تلویزیونی در سال ۹۹ می‌پردازد، هر شب حدود ساعت ۲۳:۲۰ با اجرای پدرام کریمی و به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

به گزارش ایرنا، پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم و با طراحی و بازی محسن تنابنده مجموعه سریالی است که فصل اول آن در نوروز ۱۳۹۰ از شبکه ۱ سیما پخش شد.  این مجموعه داستان زندگی یک خانواده مازندرانی را روایت می‌کند.

محسن تنابنده، برای بازی در پایتخت۶ برنده تندیس بهترین بازیگر کمدی مرد از بیستمین دوره جشن دنیای تصویر شد.

دو قسمت پایانی پایتخت۶ روز ۲۹ و ۳۰ اسفندماه روانه آنتن شبکه یک شد و واکنش‌های زیادی را برانگیخت. کامنت‌ها و پیام‌هایی که کاربران اینستاگرام در صفحه شخصی محسن تنابنده، نویسنده سریال گذاشته بودند، نشان می‌داد که این دو قسمت در جلب نظر مخاطبان موفق عمل نکرده است.

برچسب‌ها پایتخت ویروس کرونا سیروس مقدم مهران احمدی اختصاصی ایرنا شبکه یک سیما محسن تنابنده نوروز 1400

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پایتخت ویروس کرونا سیروس مقدم پایتخت ویروس کرونا سیروس مقدم مهران احمدی اختصاصی ایرنا شبکه یک سیما محسن تنابنده نوروز 1400 اخبار کنکور دو قسمت پایانی سریال پایتخت محسن تنابنده دو قسمت سیروس مقدم پایان بندی شخصیت ها فصل ششم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۱۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ «آخرالزمان» کمتر دیده‌ شدۀ کره‌ای؛ از مِه زامبی‌ساز تا زامبی‌ها در چوسان!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طی نزدیک به یک دهه است که فیلم‌ها و سریال‌های کره جنوبی بر سرویس‌های استریم تسلط یافته‌اند، به خصوص به خاطر رونق فوق‌العاده‌ی سریال‌هایی که موضوعشان فاجعه و بقا است. این سریال‌ها با هیجان و تعلیق درجه‌یکی که به مخاطبان ارائه می‌دهند، موفقیت زیادی را در سطح بین‌المللی کسب کرده‌اند.

به گزارش فرادید، موفقیت بی‌سابقه‌ی «بازی مرکب» باعث شد همۀ سریال‌های با موضوعات آخرالزمانی در لیست تماشای بینندگان قرار بگیرند. این سریال‌ها آنقدر پرهیجان و جذاب هستند که تماشاگران نمی‌توانند خودشان را در حال فرار از هجوم هیولاها یا آینده‌ای فاجعه‌بار بدون آب تصور نکنند. با وجود اینکه کمبودی از فیلم‌ها و سریال‌های کره‌ای با مضمون بقا وجود ندارد، اما تعداد معدودی از آن‌ها آنقدر عالی هستند که مخاطبان را از ابتدا تا انتها میخکوب نگه می‌دارند. در اینجا پنج مورد از این سریال‌هابرتر اما کمتر دیده شده را معرفی خواهیم کرد.

۱. روز موعود (D-Day)

روز موعود یک سریال کره‌ای در ژانر «بقا» است که از جهت نزدیکی‌اش به واقعیت با بقیۀ سریال‌های این ژانر متفاوت است. این سریال به موضوعاتی کاملا جدی می‌پردازد و معنای واقعی تلاش برای بقا را به تصویر می‌کشد.

در این درام پزشکی فاجعه‌آمیز و مهیج، شهر سئول با یک زلزله وحشتناک مواجه می‌شود که تقریباً شهر را با خاک یکسان می‌کند. در پی این فاجعه، تنها افرادی که قربانیان می‌توانند به آنها تکیه کنند گروهی از پزشکان و امدادگران شجاعی هستند که در یک وضعیت آشفته گرفتار شده‌اند.

روز موعود درباره افرادی نیست که برای یک قوطی غذا به جان هم می‌افتند یا کسی را به دلیل احتمال آلوده بودن محکوم به مرگ می‌کنند. این سریال یک تصویر واقعی از ترس و عدم اطمینانی است که یک جامعه هنگام وقوع فاجعه تجربه می‌کند. چنین حوادثی به طور طبیعی غریزه بقا را در انسان بیدار می‌کنند و این یکی از چیزهایی است که این سریال با روایتی مبتنی بر واقعیت به طور موفقی به تصویر می‌کشد.

۲. گودال تاریک (Dark Hole)

گودال تاریک یک سریال مهیج و کمترشناخته‌شده در ژانر بقاست که شباهت‌هایی به سریال محبوب نتفلیکس، یعنی «خانۀ شیرین» دارد. این سریال داستان گروهی از بازماندگان را روایت می‌کند که در حال فرار از مه مرموز و تاریکی هستند که باعث تبدیل شدن انسان‌ها به هیولا می‌شود. زندگی این افراد زمانی دگرگون می‌شود که دود سیاه ناشی از فرو ریختن چاه فاضلاب یک کارخانه‌ی شیمیایی، آن‌ها را به زامبی‌های جهش یافته تبدیل می‌کند.

این سریال یک داستان کلاسیک بقا است که شما را به سفری هیجان‌انگیز می‌برد و باعث می‌شود حدس بزنید کدام شخصیت‌ها می‌توانند تا پایان دوام بیاورند. گودال تاریک اثری پر زرق‌وبرق نیست، اما وفادار به مضمون و عناصر ژانر بقا است. این سریال با طرح سؤالاتی درباره‌ی ارزش‌های انسانی و حس فرورفتن در تاریکی‌ای که شاید همیشه در درونمان وجود داشته، شما را به فکر وامی‌دارد.

۳. دریای خاموش (The Silent Sea)

دریای خاموش یک سریال علمی-تخیلی مهیج و آینده‌نگر است که با به تصویر کشیدن دنیایی بدون آب، تماشاگران را میخکوب می‌کند. تصور کنید در دنیایی زندگی کنید که آب به یک کالای فوق‌العاده با ارزش تبدیل شده باشد. این فرضیه می‌تواند غریزه بقا را در هر کسی بیدار کند.

در حالی که همه شخصیت‌ها در این سریال در تلاش برای زنده ماندن در پی عواقب کمبود آب هستند، داستان عمدتا بر روی گروهی از فضانوردان مأموریت فضایی متمرکز است که وظیفه دارند اطلاعات و نمونه‌هایی را از یک مرکز تحقیقاتی روی ماه بازیابی کنند.

دریای خاموش سفری پرهیجان، نفس‌گیر و مرموز به دنیای علمی-تخیلی است. تماشاگران تا قسمت آخر نمی‌توانند به طور کامل حدس بزنند در این سریال چه اتفاقی در حال رخ دادن است و همین سفر پرخطر از ناشناخته‌ها به سوی شناخته‌ها، یکی از بهترین ویژگی‌های این سریال است. شاید این سریال یک مجموعه بقا به سبک سنتی نباشد، اما درباره‌ی تلاش برای بقای نسل بشر و انجام هر کاری برای جلوگیری از انقراض انسان‌ها است. درخشش این سریال به خاطر بازی خیره‌کننده‌ی گونگ یو است که هر صحنه را با بار احساسی عمیقی اجرا می‌کند.

۴. پادشاهی (Kingdom)

پادشاهی یکی از بهترین سریال‌های کره‌ای نتفلیکس است که می‌توان آن را آغازگر جریان داغ سریال‌های مدرن بقا با فضاسازی متفاوت دانست. برخلاف اکثر سریال‌های بقا که در مکان‌های آشنایی مانند یک مجتمع مسکونی پرجنب‌وجوش یا یک دبیرستان اتفاق می‌افتند، «پادشاهی» دارای یک پیشینه تاریخی قوی است که به طرز شگفت‌انگیزی با یک ماجرای آخرالزمانی دربارۀ زامبی‌ها پیوند می‌خورد. این سریال که اقتباسی از یک وب‌تون است، داستان مهیجی در دوران سلسلۀ چوسان را روایت می‌کند که در آن پادشاه به طور ناگهانی به یک بیماری مرموز و جدید مبتلا می‌شود. ولیعهد مشتاق برای کشف راز این بیماری، متوجه می‌شود که قربانیان این بیماری دوباره به صورت هیولاهایی به زندگی برمی‌گردند؛ همان هیولاهایی که در دوران مدرن «زامبی» نامیده می‌شوند.

پادشاهی رویکردی فوق‌العاده هوشمندانه به مضمون بقا دارد و بدون تکیه زیاد بر کلیشه‌ها داستان خود را پیش می‌برد. تماشاگران می‌توانند انتظار صحنه‌های اکشن و خون‌آلود زیادی را در مکان‌های غیرمنتظره داشته باشند. با این حال، کسانی که به دنبال یک داستان زامبی معمولی‌تر هستند، ممکن است در پادشاهی آنچه را که می‌خواهند پیدا نکنند، به ویژه به این دلیل که در این سریال، موجودات گوشت‌خوار عمدتاً در پس‌زمینه‌ی خط اصلی داستان قرار دارند.

۵. شادی (Happines)

در دنیایی که بقا حرف اول را می‌زند، کمتر جایی برای شکوفه زدن عشق پیدا می‌شود. «شادی» یک تریلر مهیج دیگر با محوریت حمله زامبی‌هاست که سختی‌های گرفتار شدن در یک مجتمع مسکونی لوکس را به تصویر می‌کشد، البته در حالی که دنیای بیرون در حال نابودی است.

یکی از بهترین ویژگی‌های «شادی» که آن را از سایر سریال‌های مشابه جدا می‌کند، داستان عاشقانه‌ی صمیمانه‌ای است که به خوبی با فضای وهم‌آلود رویدادهای آخرالزمانی ترکیب شده است. شخصیت‌های اصلی، به ویژه شخصیت زن (با بازی هان هیو جو)، جوانانی قوی و مستقل هستند که جذابیت مضاعفی به روایت این سریال بخشیده‌اند.

این سریال با دوز متناسبی از احساسات، هرج و مرج و هیجان همراه است. داستان نه ‌تنها غیرواقعی به نظر نمی‌رسد، بلکه تعادل فوق‌العاده‌ای بین منطق و تخیل برقرار می‌کند. «شادی» یک درام زامبی غیرمعمول است که درگیری‌های ساکنان ساختمان و تأثیر یک وضعیت اضطراری بر ارزش‌های اخلاقی انسان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904160

دیگر خبرها

  • ۱۰ سریال جنگی دیدنی در مورد جنگ جهانی اول
  • نقدی بر سریال افعی تهران ساخته سامان مقدم/ به جای سرکوب معلول باید علت‌ها واکاوی شوند
  • مهران مدیری با یک سریال بازمی گردد | جزئیات شروعِ پیش‌تولید پایتخت
  • ۵ «آخرالزمان» کمتر دیده‌ شدۀ کره‌ای؛ از مِه زامبی‌ساز تا زامبی‌ها در چوسان!
  • دانلود سریال افعی تهران قسمت ۱۰ دهم ( دانلود قسمت 10 افعی تهران ) حجم رایگان
  • دانلود سریال افعی تهران قسمت 10 با حجم رایگان
  • ۱۰ سریال جنگی دیدنی در مورد جنگ جهانی اول؛ از Women at War تا Parade’s End
  • بازیگر «نون خ»: چند بار تا مرز خفگی رفتم
  • ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
  • رخنه به قلب دشمن